:: سال 1399، شماره 7 - ( پائیز و زمستان 1399 ) ::
جلد 1399 شماره 7 صفحات 184-161 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه قطعه سغدی نبرد رستم با دیوان و دارجنگه نوشاد طرهانی بر اساس تعاریف و ویژگی‌های سرود حماسی
اصغر شهبازی 1، علی بازوند2
1- دانشگاه فرهنگیان ، asgharshahbazi88@gmail.com
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (2623 مشاهده)
قطعه سغدی در توصیف نبرد رستم با دیوان، متعلق به حدود سیزده قرن پیش، در ایالت کانسوی چین کشف شده ‌است. داستان رستم در این متن، با عناصر بدوی، جادویی و شمنی همراه است؛ اما می‌ توان احتمال داد که این متن، یکی از مآخذ داستان ‌های نبرد رستم با دیوان باشد؛ اما دارجنگه منظومه ‌ای است به زبان لکی (در استان لرستان)، متعلق به دوره افشاریه، سروده نوشاد طرهانی که در آن گفت‌وگوی شاعر با درخت کهنسالی به تصویر کشیده شده و درخت در ضمن آن گفت‌وگو، عمر خود را به دوران اساطیری ایران و پادشاهی کیومرث می‌ رساند و بیان خود را با توصیفات مختصری درباره پهلوانان و پادشاهان ایرانی همراه می‌ کند. در همین راستا، برخی از محققان و پژوهشگران، این دو متن را در یک قالب و ساختار؛ یعنی در ردیف سرودهای حماسی (در معنای خاستگاه حماسه) قرار داده‌ و سعی کرده ‌اند این دو را نمونه‌ هایی از سرودهای حماسی به دیگر زبان ‌های ایرانی معرفی کنند. از آنجا که قرار دادن این دو متن در یک ردیف، موجب ابهاماتی درباره سرودهای حماسی شده، نگارندگان کوشیده ‌اند تا در قالب این مقاله، با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابتدا سرود حماسی را تعریف کنند؛ ویژگی ‌های آن را برشمرند و آنگاه مطابق با آن ویژگی ‌ها نشان دهند که اطلاق سرود حماسی بر متن سغدی جایز است؛ اما دارجنگه نوشاد را با توجه به زمان سرایش، قالب و ساختار، نمی ‌توان سرود حماسی به‌حساب آورد و بنابراین لازم است در این باره تأمل بیشتری صورت بگیرد.
 
واژه‌های کلیدی: قطعه سغدی نبرد رستم، دارجنگه، نوشاد طرهانی، سرود حماسی
متن کامل [PDF 378 kb]   (885 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات پهلوانی
دریافت: 1398/2/20 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1399/11/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 1399، شماره 7 - ( پائیز و زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها