:: سال 1، شماره 2 - ( پائیز و زمستان 1393 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 100-73 برگشت به فهرست نسخه ها
جلوه های ورجاوند اورمزد در متون اوستایی، پهلوی و شاهنامه فردوسی
علی فتح الهی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد ، ali.fathollahi@yahoo.com
چکیده:   (12768 مشاهده)
در دین زردشت، اهورامزدا نورالانوار با جلوه‌های متعدد موسوم به امشاسپندان است. وظیفه‌ی امشاسپندان به عنوان مظاهر اهورامزدا توسعه‌ی اصل «اشه» و آبادانی است. فرامین اهورایی به دستیاری این شش فرشته‌ی مقرب جاودان اجرا می‌گردد. اساس این اندیشه‌ی ایرانی در دین ودایی سابقه دارد که زرتشت صورت نوین و اساسی دیگری بدان بخشید. در دین زردشت، تعداد اصلی امشاسپندان شش فرشته است، حال آنکه عموماً از هفت امشاسپند سخن به میان می‌آید. تأمل در اوستا نشان می‌دهد که در هیچ جای گات‌ها به واژه‌ی امشاسپندان برنمی‌‌خوریم؛ اما در اوستای متأخر و متون پهلوی نام جمعیِ امشاسپند بر آنان اطلاق شده است. این یاریگران در گات‌ها، جلوه‌های اهورامزدا و مظهر آفرینندگی به شمار می‌آیند، درحالی که اوستای جدید و متون پهلوی آنان را ایزدانی مِهین و متشخص و مستقل از اهورامزدا با خویشکاری معین معرفی می‌کنند. فردوسی نیز در شاهنامه با یادکرد پیام‌آوری زردشت و کتب اوستا و زند، بی‌آنکه واژه‌ی امشاسپندان را به‌کار برد، از جلوه-های اهورایی بهمن، اردیبهشت، شهریور، سپندارمذ، خرداد و امرداد سخن می‌گوید.
واژه‌های کلیدی: امشاسپندان، اشه، زرتشت، اهورامزدا و اوستا.
متن کامل [PDF 396 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات پهلوانی
دریافت: 1393/7/9 | پذیرش: 1393/7/28 | انتشار: 1393/10/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 1، شماره 2 - ( پائیز و زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها