1- دانشگاه آزاد چالوس ، torkamani.vajihe@gmail.com
چکیده: (3999 مشاهده)
زاویۀ دید شگرد و شیوه ای است که نویسنده از طریق آن، رویدادها و ماجراهای داستان را روایت می کند. زاویۀ دید، بهعنوان یکی از عناصر اصلی داستان بر احساسات و ادراکات خواننده و نیز دیگر اجزای ساختاریِ داستان؛ نظیر شخصیت پردازی، گسترشوتکوین پیرنگ، سبک و صحنه پردازی، تأثیر بسزایی دارد. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، انواع زاویۀ دید و نقاط متعدد کانون روایت در داستان سیاوش بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشانمی دهد: فردوسی در مقام راوی دانایکل، توانسته در عین حفظ انسجام ساختاری روایت، به اقتضای حال و هوای داستان و شخصّیت ها، از زوایای دید سوم شخص، ذهنی و درونی، نمایشی و عینی استفاده کند و نیز انواع تک گویی های درونی و بیرونی را از نظرگاه اول شخص به کار گیرد و بدینسان از توصیفِ صرف و یکنواختیِ داستان اجتناب ورزد. این تنوع و چندگانگی، موجب شده کانون های روایی و نقاط دید در داستان سیاوش متغیر و متعدد باشد. از یکسو، به دلیل سیطرۀ راوی دانایکل بر داستان، کانون های روایی، عمدتاً، با زاویۀ دید سوم شخص مرتبط است و از سوی دیگر، استفادۀ توأمان از کانون دید بیرونی و درونی و کاربرد گونه های کانونی مرتبط با جایگاه راوی، موارد مرتبط بازاویۀ دید اولشخص برجسته شده است.
torkamani barandozi V, bojnordi B. Study of the angle of vision and narrative center in Siavash's story. ادبیات پهلوانی 2021; 1399 (7) :29-46 URL: http://heroic.lu.ac.ir/article-1-242-fa.html
ترکمانی باراندوزی وجیهه، بجنوردی بنفشه. بررسی زاویه ی دید و کانون روایی در داستان سیاوش. دوفصلنامه ادبیات پهلوانی. 1399; 1399 (7) :29-46