1- دانشگاه تهران ، timoormalmir@ut.ac.ir 2- دانشگاه کردستان
چکیده: (14305 مشاهده)
شاهنامه به عنوان شاهکار بزرگ ادبی و سند هویّت ملّی به محض انتشار، بهرغم موانع و مشکلات، در زندگی مردم راه یافتهاست. پس از آن، مردم در هر دورهای متناسب با امکانات و شیوههای زندگی، شکل و قالب خاص برای تداوم شاهنامه برگزیدهاند از جمله نقالی و شاهنامهخوانی. این شکل مشهور و کهن با همه ارزشمندیاش، در عصر ما آهسته آهسته جایش را به قالبهای دراماتی نوین بخشیدهاست. بیان هنری و جنبههای دراماتیک شاهنامه نیز به هنرمندان این امکان را داده است که داستانهای آن را به گونههای دیگر هنری از جمله نمایشنامه تبدیل کنند. به منظور تبیین ارزش و جایگاه جنبه نمایشی شاهنامه، پنج نمایشنامه مقتبس از داستان سیاوش را برگزیدهایم. برای شناخت، تفکیک و روشنگری در تعیین نقاط ضعف و قوتِ نمایشنامهها از تقسیم بندی واگنر در شناسایی انواع اقتباس استفاده کردهایم. این بررسی نشان میدهد نویسندگان نمایشنامه، بیشتر به اقتباس تفسیری متمایل هستند و رویآوردن به اقتباسهای قیاسی و جابه جایی، بیشتر مبتنی بر نوگرایی است تا توجه به مخاطبان عمومی.
Comparative analysis of extracted plays from Siavoosh story regarding Ferdousi narrative. ادبیات پهلوانی 2014; 1 (1) :109-129 URL: http://heroic.lu.ac.ir/article-1-25-fa.html
مالمیر تیمور، خوشنمای بهرامی چیمن. مقایسه تحلیلی متن نمایشنامههای برگرفته از داستان سیاوش با روایت فردوسی. دوفصلنامه ادبیات پهلوانی. 1393; 1 (1) :109-129