1- دانشگاه شیراز ، mrezaei@shirazu.ac.ir 2- دانشگاه شهید چمران
چکیده: (14069 مشاهده)
یکی از عناصر مهم تشکیل دهندهی داستان، پِیرنگ و توجّه به روابط منطقی میان رویدادها در داستان است که توجّه و باریکبینی نسبتاً قابل تأمّل فردوسی به این مقوله و دقّت در روابط علّی و معلولی حوادث داستانی در شاهنامه، یکی از جنبههای درخشان حماسهی ملی ایران است. امّا با ژرفنگری در برخی از داستانهای شاهنامه از جمله «رستم و سهراب»، روشن میشود که پیرنگ آن در بسیاری از موارد نااستوار و سست است و پرسشهای بسیاری در بخشهای مختلف این داستان، بیپاسخ میماند. با توجه به دقت خارقالعادهی فردوسی به پیرنگ در دیگر داستانهای شاهنامه، سستی پیرنگ در داستان رستم و سهراب یا ناشی از تحریفهای پیدرپیی است که در گذر زمان به این داستان راه یافته است تا ضمن گنجاندن آن در چارچوبی اخلاقی، بر جاذبه و دلاویزی آن بیفزایند و یا ناشی از حذف-های مکرر آگاهانه یا ناآگاهانهای است که باعث شده است که بسیاری از خطوط محوری و بنیادین داستان مورد بحث از میان برود و درنتیجه پیرنگ آن سست نماید.
Rezaei DashtArzhane M, AllahBakhshzadeh B. A Critical Analysis of the Shortcomings of the Plot of the Story of Rostam and Sohrab. ادبیات پهلوانی 2015; 2 (1) :47-73 URL: http://heroic.lu.ac.ir/article-1-74-fa.html
رضایی دشت ارژنه محمود، الله بخش زاده بهاره. نقد و بررسی نارساییهای موجود در پیرنگ داستان «رستم و سهراب». دوفصلنامه ادبیات پهلوانی. 1394; 2 (1) :47-73