تحلیل عناصر حماسهی دینی لیله المبیت در دو منظومهی کودکانه
|
رامین فروغی راد1، پیام فروغی راد2، سمیرا شفیعی3 |
1- دانشگاه محقق اردبیلی 2- دانشگاه محقق اردبیلی ، foroghirad@uma.ac.ir 3- دانشگاه تربیت مدرس |
|
چکیده: (2146 مشاهده) |
بازآفرینی داستان رشادت و دلاوریهای بزرگان دین به شکل منظوم، میتواند نقش به سزایی در الگوسازی و قهرمانپروری برای کودکان داشته باشد و آنها را به شناخت بیشتر بزرگان دین سوق دهد؛ لذا نگارندگان، در این پژوهش میکوشند با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، دو منظومهی کودکانهی دینیِ «یک آینه، یک خنجر» اثر محمدکاظم مزینانی و «او برادر من است» اثر جعفر ابراهیمی را از دیدگاه عناصر حماسی بررسی کنند. در این منظومهها -که روح حماسی غالب بر داستان است- رشادت و از جان گذشتگی حضرت علی(ع) در ماجرای لیله المبیت برای کودکان به تصویر کشیده شده است. در هر دو منظومهی یاد شده، عناصر و ویژگیهای حماسه از قبیل: قهرمان و ضد قهرمان، کتمان نام، مکر و حیله، ابزار آلات جنگی، امور خارق عادت و پیشگویی مشهود است. شاعران هر دو منظومه، برای سهولت درک معنی از وزن جویباری استفاده کرده، و از واژگان و ترکیباتی متناسب با فهم کودکان بهره جستهاند؛ در واقع، در هر دو اثر حماسی، براساس مقتضای حال مخاطب سخن گفته شده است. |
|
واژههای کلیدی: حضرت علی(ع)، حماسه دینی، لیلهالمبیت، شعر کودک، ابراهیمی، مزینانی. |
|
متن کامل [PDF 537 kb]
(660 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ادبیات پهلوانی دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1399/5/8 | انتشار: 1399/7/1
|
|
|
|