:: سال 1399، شماره 7 - ( پائیز و زمستان 1399 ) ::
جلد 1399 شماره 7 صفحات 46-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی زاویه ی دید و کانون روایی در داستان سیاوش
وجیهه ترکمانی باراندوزی 1، بنفشه بجنوردی
1- دانشگاه آزاد چالوس ، torkamani.vajihe@gmail.com
چکیده:   (2767 مشاهده)
زاویۀ دید شگرد و شیوه ­ای است که نویسنده از طریق آن، رویدادها و ماجراهای داستان را روایت می­ کند. زاویۀ دید، به‌عنوان یکی از عناصر اصلی داستان بر احساسات و ادراکات خواننده و نیز دیگر اجزای ساختاریِ داستان؛ نظیر شخصیت ‌پردازی، گسترش و تکوین پیرنگ، سبک و صحنه ‌پردازی، تأثیر بسزایی دارد. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، انواع زاویۀ دید و نقاط متعدد کانون روایت در داستان سیاوش بررسی شده است. نتایج به ‌دست ‌آمده نشان‌می­ دهد: فردوسی در مقام راوی دانای‌کل، توانسته در عین حفظ انسجام ساختاری روایت، به اقتضای حال و هوای داستان و شخصّیت ­ها، از زوایای دید سوم ‌شخص، ذهنی و درونی، نمایشی و عینی استفاده کند و نیز انواع تک ­گویی ­های درونی و بیرونی را از نظرگاه اول ‌شخص به کار گیرد و بدین‌سان از توصیفِ صرف و یکنواختیِ داستان اجتناب ورزد. این تنوع و چندگانگی، موجب شده کانون­ های روایی و نقاط دید در داستان سیاوش متغیر و متعدد باشد. از یک‌سو، به دلیل سیطرۀ راوی دانای‌کل بر داستان، کانون­ های روایی، عمدتاً، با زاویۀ دید سوم ‌شخص مرتبط است و از سوی دیگر، استفادۀ توأمان از کانون دید بیرونی و درونی و کاربرد گونه­ های کانونی مرتبط با جایگاه راوی، موارد مرتبط با زاویۀ دید اول‌شخص برجسته شده ‌است.
واژه‌های کلیدی: زاویه دید، کانون روایت، داستان سیاوش، شاهنامه.
متن کامل [PDF 437 kb]   (846 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات پهلوانی
دریافت: 1397/8/17 | پذیرش: 1399/11/25 | انتشار: 1399/11/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 1399، شماره 7 - ( پائیز و زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها