مقایسه تحلیلی متن نمایشنامههای برگرفته از داستان سیاوش با روایت فردوسی
|
تیمور مالمیر1، چیمن خوشنمای بهرامی2 |
1- دانشگاه تهران ، timoormalmir@ut.ac.ir 2- دانشگاه کردستان |
|
چکیده: (13804 مشاهده) |
شاهنامه به عنوان شاهکار بزرگ ادبی و سند هویّت ملّی به محض انتشار، بهرغم موانع و مشکلات، در زندگی مردم راه یافتهاست. پس از آن، مردم در هر دورهای متناسب با امکانات و شیوههای زندگی، شکل و قالب خاص برای تداوم شاهنامه برگزیدهاند از جمله نقالی و شاهنامهخوانی. این شکل مشهور و کهن با همه ارزشمندیاش، در عصر ما آهسته آهسته جایش را به قالبهای دراماتی نوین بخشیدهاست. بیان هنری و جنبههای دراماتیک شاهنامه نیز به هنرمندان این امکان را داده است که داستانهای آن را به گونههای دیگر هنری از جمله نمایشنامه تبدیل کنند. به منظور تبیین ارزش و جایگاه جنبه نمایشی شاهنامه، پنج نمایشنامه مقتبس از داستان سیاوش را برگزیدهایم. برای شناخت، تفکیک و روشنگری در تعیین نقاط ضعف و قوتِ نمایشنامهها از تقسیم بندی واگنر در شناسایی انواع اقتباس استفاده کردهایم. این بررسی نشان میدهد نویسندگان نمایشنامه، بیشتر به اقتباس تفسیری متمایل هستند و رویآوردن به اقتباسهای قیاسی و جابه جایی، بیشتر مبتنی بر نوگرایی است تا توجه به مخاطبان عمومی. |
|
واژههای کلیدی: انواع اقتباسواگنر، جنبههای نمایشی شاهنامه، داستان سیاوش، فردوسی. |
|
متن کامل [PDF 248 kb]
(1479 دریافت)
|
نوع مقاله: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ادبیات پهلوانی دریافت: 1393/6/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/6/26
|
|
|
|