:: سال 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 129-109 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تحلیلی متن نمایشنامه‌های برگرفته از داستان سیاوش با روایت فردوسی
تیمور مالمیر1، چیمن خوشنمای بهرامی2
1- دانشگاه تهران ، timoormalmir@ut.ac.ir
2- دانشگاه کردستان
چکیده:   (13804 مشاهده)
شاهنامه به عنوان شاهکار بزرگ ادبی و سند هویّت ملّی به محض انتشار، به‌رغم موانع و مشکلات، در زندگی مردم راه یافته‌است. پس از آن، مردم در هر دوره‌ای متناسب با امکانات و شیوه‌های زندگی، شکل و قالب خاص برای تداوم شاهنامه برگزیده‌اند از جمله نقالی و شاهنامه‌خوانی. این شکل مشهور و کهن با همه ارزشمندی‌اش، در عصر ما آهسته آهسته جایش را به قالب‌های دراماتی نوین بخشیده‌است. بیان هنری و جنبه‌های دراماتیک شاهنامه نیز به هنرمندان این امکان را داده ‌است که داستان‌های آن را به گونه‌های دیگر هنری از جمله نمایشنامه تبدیل کنند. به منظور تبیین ارزش و جایگاه جنبه نمایشی شاهنامه، پنج نمایشنامه مقتبس از داستان سیاوش را برگزیده‌ایم. برای شناخت، تفکیک و روشنگری در تعیین نقاط ضعف و قوتِ نمایشنامه‌ها از تقسیم بندی واگنر در شناسایی انواع اقتباس استفاده کرده‌ایم. این بررسی نشان می‌دهد نویسندگان نمایشنامه، بیشتر به اقتباس تفسیری متمایل هستند و روی‌آوردن به اقتباس‌های قیاسی و جابه جایی، بیشتر مبتنی بر نوگرایی است تا توجه به مخاطبان عمومی.
واژه‌های کلیدی: انواع اقتباسواگنر، جنبه‌های نمایشی شاهنامه، داستان سیاوش، فردوسی.
متن کامل [PDF 248 kb]   (1479 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات پهلوانی
دریافت: 1393/6/26 | پذیرش: 1393/6/26 | انتشار: 1393/6/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها