1- دانشگاه فرهنگیان ، asgharshahbazi88@gmail.com 2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده: (3525 مشاهده)
قطعه سغدی در توصیف نبرد رستم با دیوان، متعلق به حدود سیزده قرن پیش، در ایالت کانسوی چین کشف شده است. داستان رستم در این متن، با عناصر بدوی، جادویی و شمنی همراه است؛ اما می توان احتمال داد که این متن، یکی از مآخذ داستان های نبرد رستم با دیوان باشد؛ اما دارجنگه منظومه ای است به زبان لکی (در استان لرستان)، متعلق به دوره افشاریه، سروده نوشاد طرهانی که در آن گفتوگوی شاعر با درخت کهنسالی به تصویر کشیده شده و درخت در ضمن آن گفتوگو، عمر خود را به دوران اساطیری ایران و پادشاهی کیومرث می رساند و بیان خود را با توصیفات مختصری درباره پهلوانان و پادشاهان ایرانی همراه می کند. در همین راستا، برخی از محققان و پژوهشگران، این دو متن را در یک قالب و ساختار؛ یعنی در ردیف سرودهای حماسی (در معنای خاستگاه حماسه) قرار داده و سعی کرده اند این دو را نمونه هایی از سرودهای حماسی به دیگر زبان های ایرانی معرفی کنند. از آنجا که قرار دادن این دو متن در یک ردیف، موجب ابهاماتی درباره سرودهای حماسی شده، نگارندگان کوشیده اند تا در قالب این مقاله، با رویکرد توصیفی- تحلیلی، ابتدا سرود حماسی را تعریف کنند؛ ویژگی های آن را برشمرند و آنگاه مطابق با آن ویژگی ها نشان دهند که اطلاق سرود حماسی بر متن سغدی جایز است؛ اما دارجنگه نوشاد را با توجه به زمان سرایش، قالب و ساختار، نمی توان سرود حماسی بهحساب آورد و بنابراین لازم است در این باره تأمل بیشتری صورت بگیرد.
shahbazi A, bazvand A. Comparison of the Soghdi stanza about Rostam's battle with demons with Noushad Tarhani's Darjange based on the definitions and characteristics of the epic poem. ادبیات پهلوانی 2021; 1399 (7) :161-184 URL: http://heroic.lu.ac.ir/article-1-250-fa.html
شهبازی اصغر، بازوند علی. مقایسه قطعه سغدی نبرد رستم با دیوان و دارجنگه نوشاد طرهانی بر اساس تعاریف و ویژگیهای سرود حماسی. دوفصلنامه ادبیات پهلوانی. 1399; 1399 (7) :161-184